Kontrola prefakturisanih troškova en

Zadatak i cilj

Kompanije moraju držati pod kontrolom koje troškove prebacuju na klijenta. Postoje jedni koji su uključeni u cenu i uračunati u marži proizvoda ili usluge i drugi koji se prefakturišu. Prefakturisani troškovi su uvek jednaki u ulazu (rashod) i u izlazu (prihod). U okviru kalendara kontrola, kontroliše se i prenos troškova na klijente.

Ovakvi troškovi posebno odlikuju kompanije koje imaju dosta uvoza i izvoza i logističke kompanije.

Priprema

Kako bi uspešno kontrolisali prenos prefakturisanih troškova na klijente, morali smo prvo da identifikujemo sve troškove koje bi trebalo preneti. Ovaj deo uvek otežava činjenica da postoje klijenti koji ne žele odvojene fakture za prefakturisane troškove, već žele sve u ceni usluge. U tom slučaju moramo prepoznati i zabeležiti sve takve slučajeve, naći u ulazu sve prefakturisane troškove i proveriti da li su zaista preneti na klijenta.

Rezultat

Kontrolom je ustanovljeno da za period od godinu značajan iznos prefakturisanih troškova nije prenet na klijente. Za klijente su pripremljeni dokazi o tome da ti troškovi nisu prefakturisani, a bilo je potrebno.

Klijent Rashodi – preneti troškovi Prihod – preneti troškovi Razlika Komentar
Kupac 1 8.450 8.000 -450 Računi koji nisu prefakturisani
Kupac 2 4.200 5.000 800 Prefakturisano kroz cenu usluge
Kupac 3 3.500 3.250 -250 Računi koji nisu prefakturisani

Dalje je analiziran razlog zbog čega je došlo do toga, gde je utvrđeno da je novi zaposleni pretpostavio da program sam povlači sve šta bi trebalo da se prefakturiše. Inicijalna i jeste bila zamisao da program to radi, ali ta funkcionalnost nije zaživela.

  • Preneti su svi troškovi na klijente na kraju
  • Iskomunicirano je svima da je prenete troškove neophodno ručno fakturisati
  • Napravljena je procedura fakturisanja prenetih troškova
  • Redovno kontrolišemo prenos troškova na klijente

Alokacija troškova, značaj ABC (activity based costing) en

Zadatak i cilj

Kompanija se bavi proizvodnjom kolača i proizvodi četiri proizvoda. Odlučuje da proizvodi dva nova kolača i dodatni troškovi rastu (overhead). Overhead troškovi su oni koji se ne odnose na direktan materijal, ambalažu i zaposlene koji diretno rade na proizvodnji proizvoda.

Međutim, kompanija beleži oštri pad profitabilnosti i porast overhead troškova. Cilj nam je da izračunamo cenu koštanja za svaki od proizvoda / kolača i donesemo zajedno odluke kako uticati na profitabilnost kompanije.

Priprema

Potrebno je proveriti sva knjiženja troškova, kako bi bili sigurni da su troškovi ispravno alocirani i na ispravnim organizacionim jedinicama. Urađena je detaljna analiza proizvodnog procesa, gde su popisane aktivnosti i izdvojene ključne.

Napravili smo plan po kome ćemo proveriti profitabilnost kompanije primenom ABC (Activity Based Costing metode):

  1. Identifikovali smo sve overhead troškove i iskontrolisali da li su svi ispravno knjiženi
  2. Analizirali smo svaki trošak pojedinačno putem time sheet-ova i dodelili mere
  3. Za svaki trošak smo utvrdili koji su cost driver (šta uslovljanja postojanje troška)
  4. Dodelili smo novi overhead trošak kolačima i uporedili rezultate
  5. Doneli smo odluke na osnovu nove raspodele

Odlučili smo se za ABC metod, iako je dugotrajan i zahteva visok angažman resursa, ali je jedini pravi način da se proveri alokacija overhead-a.

Kompanija je koristila jednostavan ključ alokacije troškova – proizvedena količina proizvoda (ukupan overhead / proizvedena količina (kg)). 384.000/101.800 = 3,77 EUR / kg proizvedenih kolača.

Početna alokacija kompanije preko ključa proizvedene količine:

Proizvod Proizvedena količina (kg) % Overhead po starom ključu
Kolač 1 38.000 37,3% 143.340
Kolač 2 24.900 24,5% 93.925
Kolač 3 11.100 10,9% 41.870
Kolač 4 9.800 9,6% 36.967
Kolač 5 9.000 8,8% 33.949
Kolač 6 9.000 8,8% 33.949
Ukupno 101.800 100,0% 384.000

Rezultat

Utrdili smo overhead:

Overhead Rashod EUR/god
Energenti (struja i gas) 52.000
Održavanje proizvodnje 88.000
Amortizacija 45.000
Finansije 52.000
Kontrola kvaliteta 50.000
Tehnolog 42.000
Obezbeđenje 32.500
Osiguranje 22.500
Ukupno 384.000

Analizirali smo ključne aktivnosti:

Ključne aktivnosti Cost driver-i Količine Mere cost driver-a Iznos
Proizvodnja kolača Proizvedena količina (kg) 101.800 3,77 eur/kg 3,77
Promena proizvodnog procesa zbog novih kolača Broj pakovanja 32.507 11,81 eur/pak 11,81
Ispunjavanje specifičnosti proizvodnje kolača Broj sirovina 48 8.000 eur / sir 8.000,00
Držanje fabrike otvorenom

Dodelili smo aktivnostima odgovarajuće rashode:



AKTIVNOSTI
Overhead Rashod EUR/god Proizvodnja kolača Promena proizvodnog procesa zbog novih
kolača
Ispunjavanje specifičnosti proizvodnje
kolača
Držanje fabrike otvorenom
Energenti (struja i gas) 52.000 52.000 0 0 0
Održavanje proizvodnje 88.000 58.000 30.000 0 0
Amortizacija 45.000 15.000 5.000 0 25.000
Finansije 52.000 0 22.000 0 30.000
Kontrola kvaliteta 50.000 0 0 50.000 0
Tehnolog 42.000 0 0 42.000 0
Obezbeđenje 32.500 0 0 0 32.500
Osiguranje 22.500 0 0 0 22.500
Ukupno 384.000 125.000 57.000 92.000 110.000

Spustili smo overhead troškove na proizvode po aktivnostima:



AKTIVNOSTI
Overhead Rashod EUR/god Proizvodnja kolača Promena proizvodnog procesa zbog novih kolača Ispunjavanje specifičnosti proizvodnje kolača Držanje fabrike otvorenom
Kolač 1 107.893 46.660 33.316 9.583 18.333
Kolač 2 59.024 30.575 4.366 5.750 18.333
Kolač 3 49.951 13.630 6.488 11.500 18.333
Kolač 4 43.761 12.033 5.728 7.667 18.333
Kolač 5 60.163 11.051 3.945 26.833 18.333
Kolač 6 63.207 11.051 3.156 30.667 18.333
Ukupno 384.000 125.000 57.000 92.000 110.000

Uporedili smo dobijene rezultate po jedinici sa starim ključem i bilo je jasno da uz povećanje proizvodnje novih proizvoda profitabilnost pada.

Proizvod Proizvedena količina (kg) Overhead po starom ključu Overhead po ABC metodi Stari ključ / kg ABC / kg
Kolač 1 38.000 143.340 107.893 3,77 2,84
Kolač 2 24.900 93.925 59.024 3,77 2,37
Kolač 3 11.100 41.870 49.951 3,77 4,50
Kolač 4 9.800 36.967 43.761 3,77 4,47
Kolač 5 9.000 33.949 60.163 3,77 6,68
Kolač 6 9.000 33.949 63.207 3,77 7,02
Ukupno 101.800 384.000,00 384.000,00

Praćenje i kontrola troškova ad hoc projekata preko mesta troška

Zadatak i cilj

Kompanije često imaju potrebu da prate troškove nekog pojedinačnog projekta. Često su to u pitanju proslave za zaposlene ili team building okupljanja, a mogu biti i troškovi osnivanja filijale, nove kancelarije, preseljenja itd.

Priprema

Nakon dobijanja informacije o projektu preseljenja u nove kancelarije, otvorili smo mesto troška „NOV_KANC“ putem koga smo sabirali sve troškove koji su knjiženi u periodu adaptacije i preseljanja. Na našu inicijativu, urađen je plan troškova preseljenja i putem aktivacije mesta troška, mogli smo da pratimo realizaciju projekta.

Neophodno je postaviti odličan sistem likvidature svih računa koji imaju veze sa novim prostorom.

Rezultat

Utvrđeno je probijanje budžeta od 29%, a glavni razlog su fakture izvođača radova. Predložene su dalje aktivnosti.

  • Daljom kontrolom je utvrđeno da su u pitanju drenažni radovi koji su bili neophodni, a u momentu izrade plana nije bila poznata ta činjenica.
  • Izveštaj je urađen tako što su po mestima troška dobijene stavke troškova, pa je na nivou faktura napravljena podela po konkretnim vrstama usluga koje su u izveštaju.

Operativna konsolidacija poslovanja sa usklađivanjem internih transakcija

Zadatak i cilj

Za kompanije koje imaju poslovanje u više država / filijala / kancelarija i više proizvoda i usluga neophodno je konsolidovati poslovanje i prikazati učinak na nivou grupe, pa zatim i ko je doprineo takvoj realizaciji.

Da bi se prikazale ispravno zasebne jedinice koje čine grupu, definišu se interni prihodi i rashodi. To su prihodi i rashodi koji služe za menadžersko izveštavanje, ne vide se nigde.

Priprema

Da bi se konsolidovalo poslovanje na dovoljno dobrom analitičkom nivou, neophodno je da se uradi strukturiranje svih stavki (konta) prihoda i rashoda. U zavisnosti od biznis modela i države to nekada nije moguće učiniti u programu, pa se tada prave mapiranja koja će dati isti rezultat samo iz još nekoliko koraka.

Neophodno je definisati interne prihode i rashode tako da simuliraju odvojene jedinice kao zasebne firme koje posluju mimo grupe. To radimo na taj način da bi što preciznije utvrdili performanse te zasebne jedinice. To može biti sektor, odeljenje ili posebna kompanija u okviru grupe.

Kontrolišu se detaljno interkompanijski odnosi i transakcije i eliminišu iz konsolidacije. Na mesečnom nivou se radi interkompanijsko usaglašavanje (izlaz iz kompanije A = ulaz u kompaniji B).

Kada uradimo mapiranja šifarnika i kontnog okvira i neophodne mesečne kontrole, pristupamo eliminaciji međusobnih transakcija i operativnoj konsolidaciji poslovanja.

Rezultat

Prikaz poslovanja na nivou grupe:

  • Zbir prihoda pojedinačnih kancelarija nije jednak konsolidovanom prihodu zbog toga što su u konsolidaciji eliminisane međusobne transakcije.
  • Zbir EBITDA kancelarija jeste jednak konsolidovanoj EBITDA.
  • Dodatno kroz waterfall je jasno prikazano ko je i koliko doprineo rastu EBITDA. Radi se i waterfall doprinosa prihodima.
  • Dalje se analizira po vrstama usluge i klijentima.

Poboljšanje radnog kapitala kroz analizu zaliha

Zadatak

Dobili smo informaciju od vlasnika objekta da restoran dobro posluje, ali da nedostaje obrtnih sredstava za finansiranje redovnog poslovanja.

Priprema

Prvenstveno smo napravili celu strukturu i parametrizaciju sistema kako bi mogli dalje da analiziramo i izveštavamo.
Definisali smo kategorije i podkategorije artikala, šifarnike i mapiranje sa stavkama za izveštavanje.
Kontrolisali smo ulaze i izlaze i testirali popise. Ispravljali smo greške i obučavali zaposlene za pravilan unos podataka u sistem. Kada smo se nakon tri meseca uverili da su podaci tačni i pod kontrolom, krenuli smo u analizu poslovanja – profitabilnosti i obrtnog kapitala sa fokusom na zalihe. Ovde ćemo se fokusirati na analizu nekurentnih zaliha (zaliha sa sporijom prodajom).

Rezultat

Ovde ćemo pokazati kako smo kroz analizu zaliha, preduzeli aktivnosti koje su oslobodile finansijska sredstva za finansiranje tekućeg poslovanja.
Računali smo po svakoj kategoriji proizvoda koliko je prosečno potrebno dana da se proda kroz pokazatelj koji se zove DSI (days sales of inventory)

Kategorija 1DSI (Days sales of inventoy)
Hrana18
Piće245
Cigare38

Iako je za ugostiteljski biznis model uobičajeno da na zalihama drži širi asortiman pića (pre svega vina), rešili smo da detaljnije analiziramo pića.

Kategorija 2DSI (Days sales of inventoy)
Vina320
Rakije155
Vode22
Žestoka pića192
Kafa38
Piva36
Likeri99
Čajevi74

Analiza nas je usmerila u pravcu vina i žestokih pića. Rešili smo da prvo detaljno analiziramo vina obzirom da ona čine preko 70% vrednosti zaliha celokupne kategorije pića.
Napravili smo PSI* („purchase, sales, inventory“ – nabavka, prodaja i zalihe) izveštaj po svakom artiklu vina i filtrirali one koji stoje na zalihama, a nemaju prodaju.

Vina koja stoje na zalihama od početka godine bez prodaje u prvih 6 meseciBroj etiketa vinaNabavna vrednost (RSD)
1542.803.423
YTD Jun 2019
Artikal naziv
Nabaka u periodu (kol)Prodaja u periodu (kol)Stanje zaliha na 30.06.19 (kol)Nabavna vrednost artikla bez PDV (RSD)
Blatina Andrija8028965
Chateau Des Combes00242.100
Barolo Stefano Farina00182.780

Kada smo utvrdili koji artikli konkretno imaju spor obrt, definisali smo aktivnosti:

  • Odvojili smo vina koja možemo vratiti dobavljaču
  • Samo povrat robe
  • Povrat robe uz zamenu za vina koja očekujemo bolju prodaju
  • Odvojili smo vina za koja smo napravili prodajnu akciju i nudili uz menije većim grupama
  • Precizirali smo kako se poručuje roba – na osnovu kojih izveštaja i kada. Ovaj korak smo preduzeli kako se ne bi dogodilo da se poručuje roba koje već ima na zalihama i ima sporiji obrt.

Rezultat nakon mesec dana: Oslobodili smo 20.000 EUR obrtnih sredstava.

  • Manje se koristi odobrena kreditna linija banke
  • Stavili smo pod kontrolu nabavku pića
  • Merimo tražnju vina i prema tome formiramo ponudu
  • Povećana je prodaja vina uz bolji efekat na obrtna sredstva